728x90 AdSpace

Latest News

    • A good way of "Dua"

       روضہ رسولﷺپر ایک عربی دیہاتی حاضر ہوکر رب سےکچھ یوں دعا کرتا ہے،* اس کے مانگنے کا انداز دیکھیئے، الفاظ پر غورکیجیئے!یقین جانیئے رب سے مانگنے کا بھی ایک خاص فن، انداز اور ڈھنگ ہوتا ہے جو کہ اس گاؤں کے رہنے والے عربی سے سیکھنا چاہیئے. اے الله!  یہ آپ کے حبیب ہیں،  میں آپ کا غلام ہوں اور شیطان آپ کا دشمن ہے۔  خدایا اگر تو مجھے بخش دے گا تو تیرا حبیب خوش ہوگا،  تیرا بندہ کامیاب ہوگا اور تیرا دشمن غمگین ہوگا...  مولا!  اگر تو نے میری بخشش نہیں کی تو تیرا حبیب غمگین ہوگا،  تیرا غلام ناکام ہوگا اور تیرا دشمن خوش ہوگا...  الہی! تیری شان اس سے بڑی ھے کہ تو اپنے حبیب کو غمگین کردے،  اپنے بندے کو ناکام اور اپنے دشمن کو خوش کردے...  میرے پروردگار،  ہم عرب ہیں، ہمارے یہاں جب کوئی سردار فوت ہو جائے تو اس کی قبر پر غلاموں کو آزاد کیا جاتا ہے. یہ تو تمام جہانوں کے سردار محمد الرسول اللهﷺ کی قبر ہے، پس یہاں مجھ غلام کو جھنم کی آگ سے آزاد فرما دے۔ آمین۔  میں نے یہ دعا سُنی تو دنگ رہ گیا.پھر ان سے بات کی. میں نے اپنی عمر بتائی اور ان کی عمر پوچھی تو معلوم ہوا وہ ۹۵ برس کے تھے اور ان کی والدہ کا انتقال ۱۰۵ برس کی عمر میں ہوا تھا. میں نے ذرا ہچکچاہٹ سے پوچھا کہ اچھی صحت کا راز تو بتائیں؟ کہنے لگے بس بیمار نہ پڑو. میں نے کہا یہ تو ہمارے بس کی بات نہیں۔ ہنستے ہوئے کہنے لگے بس کی بات ہے. میں نے کہا، آپ بتائیں میں ضرور عمل کرونگا. میرے قریب آکر آہستہ سے کہنے لگے، منہ میں کبھی کوئی چیز بسم الله کے بغیر نہ ڈالنا چاہے، پانی کا قطرہ ہو یا چنے کا دانہ... میں خاموش سا ہوگیا.پھرکہنے لگے الله تعالیٰ نے کوئی چیز بے مقصد اور بلاوجہ نہیں بنائی. ہرچیز میں ایک حکمت ہے، اور اس میں فائدے اور نقصان دونوں پوشیدہ ہیں- جب ہم کوئی بھی چیز بسم الله پڑھ کر منہ میں ڈالتے ہیں، تو الله اس میں سے نقصان نکال دیتا ہے-ہمیشہ بسم الله پڑھ کر کھاؤ پیو. اور دل میں بار بار خالق کا شکر ادا کرتے رہو. اور جب ختم کر لو تو بھی ہاتھ اٹھا کر شکر ادا کرو .کبھی بیمار نہ پڑوگے- ان شاءالله میری آنکھیں تر ہوچکی تھیں کہ یہ شخص ہماری مسجدوں کے مُلا اور عالموں سے کتنا بڑا عالم تھا؟ خیر دیر ہورہی تھی میں سلام کرکے اٹھنے لگا تو میرا ہاتھ پکڑ کر کہنے لگے:کھانے کے حوالے سے آخری بات بھی سنتے جاؤ،  میں جی کہہ کر پھر بیٹھ گیا.کہنے لگے اگر کسی کے ساتھ بیٹھ کر کھا رہے ہو تو کبھی بھول کے بھی پہل نا کیا کرو. چاہے کتنی ہی بھوک لگی ہو. پہلے سامنے والی کی پلیٹ میں ڈالو اور وہ جب تک لقمہ اپنے منہ میں نہ رکھ لے، تم نہ شروع کیا کرو. میری ہمت نہیں پڑ رہی تھی کہ اسکا فائدہ پوچھوں؟لیکن وہ خود ہی کہنے لگے یہ تمہارے کھانے کا صدقہ ادا ہوگیا اور ساتھ ہی الله بھی راضی ہوا کہ تم نے پہلے اس کے بندے کا خیال کیا- یاد رکھو غذا جسم کی اور بسم الله روح کی غذا ہے- اب بتاؤ کیا تم ایسے کھانے سے بیمار پڑ سکتے ہو؟ میں شرمندگی میں ڈوبا ہوا، بے ساختہ ان کے چہرے پر اپنے دونوں ہاتھ رکھ کر جانے کی اجازت لے کر تیزی سے جانے کے لئے مڑ گیا کہ دین کی چھوٹی چھوٹی باتوں سے ہم اور ہماری اولادیں کتنی محروم ہیں۔  الله پاک ہمیں دل و جان سے شاکر بنائے اور دین کا صحیح علم اور اچھی سمجھ عطا فرمائے.-آمین ثمہ آمین.مجھے بھیجنے والے اور میرے لیئے دعا فرما یئےگا جزاک اللہ

    • different wishes

Powered by Blogger.

.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
Wednesday, 19 September 2018

Manzil e Maqsood




Manzil-e-Maqsood, is the founder and CEO of Oxbridge Innovative Solutions.  
She has an MPhil in Education Research from the University of Cambridge, and has also been affiliated with Oxford University’s Center for Educational Assessment. Manzil joined the academia in 2004 and helped establish R&D centers in collaborations with industry to commercialize innovative ideas in education. She is an Assistant Professor at SEECS-NUST, and is part of the core faculty member of the graduate program titled Masters in Innovative Technologies in Education, which focuses on disrupting the educational landscape of Pakistan through the innovative use of ubiquitous technologies.
Manzil is interested in initiating projects for bottom of pyramid communities for spread of education in a more innovative manner. She is interested in solutions for women empowerment both in education and clean energy sectors, and is currently working with young women from impoverished areas to learn to teach girls in their communities.

She leads a project called ‘Chotay Sciencedan’ initially funded by UK Aid Ilm Ideas Education Innovation Program, and currently by Research Directorate NUST. Chotay Sciencedan is an interactive, gamified, application that aims to deliver and assess grade 5 science concepts in an immersive, constructive environment. To-date this application has been deployed in 5 public schools in low socioeconomic locations of Islamabad.
Chotay Sciencedan is an interative learning and assessment application for Grade 5 science curriculum at Saya Charity School F-12, The Educators G-11 and Royal International School G-11, Islamabad
Manzil has also launched an initiative called Makerspace Islamabad that aims to provide a constructionist, highly immersive, and hands-on environment to young children so as to foster deeper level understanding of STEM based subjects inspired by daily, real life problems. Two summer camps were launched in Summer this year, and schools have started adopting STEM intensive education and working with Manzil to embed it in their curriculum.



Oxbridge Innovative Solutions aims at providing creative and practical solutions to problems areas in diversified fields in Pakistan. 

Some of our core expertise lies in primary and secondary education, educational software development, ICT4D, social development through information and communication technologies, women empowerment in rural and urban slums, renewable energy, environment, sustainable development, and capacity development of teachers. 

Their vision is to improve the socio-economic conditions of less privileged masses, and enable them to become active contributors towards the development of Pakistan.  

They are working towards improving the standard of science, technology, engineering, art, and mathematics (STEAM) subjects in Pakistan by providing students with the necessary hands-on experience while never leaving the confines of the national curriculum. 

Their vision is to incorporate STEAM intensive curriculum in primary and secondary schools of Pakistan. The STEAM intensive curriculum comprises of extensive hands-on, constructionist, immersive sessions suited to the learning capability and progress of an individual student.


Science Box


Teachers Assessment Portal


source: http://oxbridgeinnovatives.com
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments